Prof. Dr. Andreas Breiter

ifib, Institut für Informationsmanagement Bremen GmbH / ZeMKI, Zentrum für Medien-, Kommunikations- und Informationsforschung, Universität Bremen

Fachgebiet

Informations- und Wissensmanagement in der Bildung

Vita

Andreas Breiter ist seit Juli 2008 Professor für Angewandte Informatik am Fachbereich 3 (Mathematik und Informatik) der Universität Bremen. Zugleich leitet er das Institut für Informationsmanagement Bremen GmbH, ein gemeinnütziges Forschungs- und Beratungsinstitut an der Universität Bremen (www.ifib.de).
2004 bis 2008 hatte er eine Juniorprofessur für das gleichnamige Forschungsgebiet an der Universität Bremen inne und war zuvor vier Jahre wissenschaftlicher Assistent in der Forschungsgruppe Telekommunikation der Universität Bremen. 2002 war er Visiting Scholar an der Columbia University in New York und am Center for Children and Technology.
Nach dem Studium der Soziologie, Informatik und Rechtswissenschaft an der J.W.-Goethe-Universität in Frankfurt/Main und an der University of Southampton war er wissenschaftlicher Mitarbeiter am Fraunhofer-Institut für System- und Innovationsforschung in Karlsruhe (1995-1997). Danach wechselte er als wissenschaftlicher Mitarbeiter an die Universität Bremen (1997-2000) und schloss seine Promotion in Angewandter Informatik zum Thema "IT-Management in der Schule" ab.

Forschungsschwerpunkte

Medienkompetenz, Medienintegration, E-Learning, IT Governance, IT Service Management, Informationssysteme für datengestützte Schulentwicklung, Organisationsentwicklung, Wissensmanagementsysteme


Projekte

Publikationen

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Book series: "Transforming Communications"

Book series: "Transforming Communications"

The book series ‘Transforming Communications’ is dedicated to cross-media communication research. It aims to support all kinds of research that are interested in processes of communication taking place across different kinds of media and that subsequently make media’s transformative potential accessible. With this profile, the series addresses a wide range of different areas of study: media production, representation and appropriation as well as media technologies and their use, all from a current as well as a a historical perspective.

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Special issue "The Datafication of Education"

Special issue "The Datafication of Education"

The relevance of data for educational processes in schools such as teaching and learning as well as for educational administration and educational policy has increased throughout the last decade. This has an impact on how education is measured, managed and controlled. ‘Governing by numbers’ (Grek 2009) has become a new paradigm.

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Special section "Digital Traces in Context"

Special section "Digital Traces in Context"

“Big data” has become a contested buzzword for media and communications research, but remains a vague concept when it comes to empirical, contextualised analysis and interpretations. From the point of view of the media user and a critical analysis of media practices, it is rather “digital traces” that matter. The term “traces” puts emphasis on the fact that these data result from the practices of individuals, collectivities, and organizations while using digital media. To understand “digital traces” we have to relate them to the various actors who originate them, as well as the contexts that matter.

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Arbeitspapier-Reihe "Communicative Figurations"

Arbeitspapier-Reihe "Communicative Figurations"

Der Forschungsverbund "Kommunikative Figurationen" gibt die Arbeitspapier-Reihe "Communicative Figurations Working Papers" (ISSN: 2367-2277) heraus, deren Veröffentlichungen hier sowie über den E-LIB Dokumentenserver (Digital Repository) der Staats- und Universitätsbibliothek Bremen zugänglich sind.

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Tagungen

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