Prof. Dr. Christine Lohmeier

ZeMKI, Zentrum für Medien-, Kommunikations- und Informationsforschung, Universität Bremen

Vita

Prof. Dr. Christine Lohmeier ist seit 2015 Professorin für Kommunikations- und Medienwissenschaft mit dem Schwerpunkt vergleichende Kulturanalyse am Zentrum für Medien-, Kommunikations- und Informationsforschung der Universität Bremen. Zuvor vertrat sie die Professur von Oktober 2014 bis November 2015. Christine Lohmeier studierte Sprachen, Wirtschafts- und Kulturraumstudien an der Universität Passau, erhielt einen M.Sc. in Media Research an der Universität Stirling und promovierte an der Universität Glasgow mit einer ethnographischen Studie über spanisch- und englischsprachige Medien und die kubanisch-amerikanische Gemeinschaft in Miami, Florida. Sie lehrte an den Universitäten Stirling (2005-2009) und Rotterdam (2009-2010) und war Book Review Editor von ‘Media, Culture & Society’ (2009-2011). Von 2011 bis 2015 war sie wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Kommunikationswissenschaft und Medienforschung der LMU München und Managing Editor für ‘Communication Theory’. Sie ist zudem Mitbegründerin des Netzwerks Qualitative Methoden. Als Gastwissenschaftlerin hat Christine Lohmeier an der Annenberg School for Communication, University of Pennsylvania und der University of Miami geforscht.

Christine Lohmeier ist Mitglied im Forschungsschwerpunkt Minds Media Machines.

Forschungsschwerpunkte

Medien- und Alltagskultur; Digitale Kultur; Mediensoziologie; Transkulturelle Kommunikation; Qualitative Methoden, besonders ethnographische Ansätze


Projekte

Publikationen

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Book series: "Transforming Communications"

Book series: "Transforming Communications"

The book series ‘Transforming Communications’ is dedicated to cross-media communication research. It aims to support all kinds of research that are interested in processes of communication taking place across different kinds of media and that subsequently make media’s transformative potential accessible. With this profile, the series addresses a wide range of different areas of study: media production, representation and appropriation as well as media technologies and their use, all from a current as well as a a historical perspective.

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Special issue "Communicating Family Memory: Remembering in a changing media environment"

Special issue "Communicating Family Memory: Remembering in a changing media environment"

Memory and media are closely interlinked areas of research: In fact, memory has always materialized through cultural artefacts, various objects and the mediation of images, words and signs. Furthermore, memory as a social construct has a strong collective dimension. Even individuals’ memories can be viewed and made sense of within the context of different collectivities and social formations such as the family, an ethnic community or a nation. Media are essential for these groups to communicate with each other and thereby constitute and negotiate identities, or make sense of the world – past, present and future included.

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Arbeitspapier-Reihe "Communicative Figurations"

Arbeitspapier-Reihe "Communicative Figurations"

Der Forschungsverbund "Kommunikative Figurationen" gibt die Arbeitspapier-Reihe "Communicative Figurations Working Papers" (ISSN: 2367-2277) heraus, deren Veröffentlichungen hier sowie über den E-LIB Dokumentenserver (Digital Repository) der Staats- und Universitätsbibliothek Bremen zugänglich sind.

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Tagungen

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